ماه عسلی

طبقه بندی موضوعی

خوراک ها در طب اسلامی

سه شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۲۴ ق.ظ

انواع خوراک ها در طب اسلامی-ایرانی (سلامتکده ی مثلث سلامت)

انسان موجودی ترکیبی است، نیمی الهی و نیمی حیوانی و برای کامل بودن انسان، هر دو نیمه او می بایست بطور کامل و صحیح تغذیه شوند و نباید از هیچکدام از خوراک های جسم و روح غافل بود.

خوراک های جسمی ما با حیوانات مشابهت زیادی دارند ولی در قسمت خوراک های روحی تفاوت ها بسیار است، یک نکته مهم فراهم ساختن محیط های طبی مناسب، برای نهادینه کردن انواع خوراک ها می باشد.

الف) خوراک های جسمانی:

1. خوراک های دهانی شامل هوای مناسب، آشامیدنی های مناسب و خوردنی های مناسب

2. خوراک جذبی یا لمسی شامل خوراندن انواع داروهای جذبی از طریق پوست به بدن

3. خوراک شنیداری

4. خوراک بویایی

5. خوراک دیداری

6. خوراک جنسی

7. خوراک اُنسی انسانی

ب) خوراک های روحی:

1. خوراک اُنسی الهی (عبادت و عشق معنوی)

2. خوراک پنداری

الف) خوراک های جسمانی:

1. خوراک های دهانی شامل هوای مناسب، آشامیدنی های مناسب و خوردنی های مناسب

* هوای مناسب: این خوراک بسیار حیاتی است و انسان حدود 3 دقیقه بیشتر نمی تواند از آن محروم باشد، که متاسفانه امروزه به دست خود بشر به مهلک ترین سموم آلوده می شود و همین آلودگی باعث آسیب های سلولی فراوان و اختلال عملکرد سلول ها می شود و زمینه ساز بیماری های زیادی می شود و بطور کلی موجب کاهش طول عمر انسان شده است و بر همه ی ما لازم است با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در پاکسازی هوا بکوشیم.

* آشامینی مناسب: نوشیدنی ها و بخصوص آب. متاسفانه دانسته یا ندانسته امروزه به دست خودمان مقادیر زیادی کلر (سمی سلول کش) به آب آشامیدنی اضافه می کنیم در حالیکه فقط با جوشاندن چند ثانیه ای آب آشامیدنی مشکل آلودگی به انواع میکروب ها بخصوص وبا برطرف می شود و این دستور در روایات ما به صراحت آمده است.

* خوردنی مناسب: قبلاً در فرهنگ اسلامی ایرانی ما خوردنی ها به گونه ای توسط حکما طراحی شده بودند که نه تنها باعث بروز بیماری ها نمی شوند بلکه خود داروهایی بی همتا برای درمان بیماری ها و حفظ سلامت جامعه بودند و متاسفانه امروزه با نفوذ فرهنگ غربی غذاهای اصیل سنتی ما تبدیل به عوامل اصلی بیماری ها شده اند که از آن جمله:

1. تبدیل نمک طبیعی (سنگ نمک آسیاب شده) به نمک خالص آسیب رسان به سلول ها که عامل فشار خون و بیماری کلیه است

2. تبدیل انواع غذاهای سنتی مثل آبگوشت به انواع فست فود های بیماری زا و ...

2. خوراک جذبی یا لمسی شامل خوراندن انواع داروهای جذبی از طریق پوست به بدن

امروزه کمتر از خوراکی های جذبی یا لمسی برای تامین نیازهای بدن استفاده می شود و شاید بسیاری از ما، از خوراک بودن آن ها هم بی خبریم، در حالیکه معارف ما بطور مثال یکی از نفقه های واجب برای زن که بر گردن همسر اوست را تأمین روغن برای مالیدن به بدن ذکر کرده و حتی شیخ الرئیس برای درمان گوژ پشتی اطفال از روغن بادام تلخ استفاده می کردند که با دلک یا ماساژ منظم سعی در رفع این ناهنجاری می شده است و لذا یکی از کارهای مهم در سلامتکده ی مثلث سلامت تأمین خوراک جذبی یا لمسی از طریق ماساژ یا دلک با روغن های درمانی خواهد بود.

البته تأمین خوراک جذبی از طریق ماساژ می بایست در خانواده ها نهادینه شود.

3. خوراک شنیداری

انسان از طریق گوش ها باید خوراک شنیداری مناسب دریافت کند، از خوراک های شنیداری معنوی می توان به شنیدن تلاوت قرآن، اذان اشاره نمود و یا شنیدن صدای لالایی مادر، صدای قلب مادر برای شیر خوار، صدای امواج دریا، جریان رودخانه ها و نهرها، صدای دلنشین پرندگان و همچنین صدای وزش بادهای ملایم در بین درختان اشاره نمود.

در سلامتکده ی مثلث سلامت سعی می شود تا خوراکی های شنیداری حتی الامکان تأمین گردد و از آن جمله به علاوه موارد فوق الذکر می تواند به صحبت های امید بخش نخبگان و بزرگان اشاره نمود.

4. خوراک بویایی

رایحه درمانی یا عطر درمانی امروزه از درمان های رایج در دنیا بشمار می آید ولی متاسفانه ما کمتر از آن بهره مند هستیم و در روایات ما و در سیره معصومین علیه السلام استقبال زیادی به استفاده از بوی خوش شده است، می توان گفت نزدیکترین راه برای تأثیر روی مغز ، استشمام است و اوج این پدیده را می توان در اثرات معجزه آسای رایحه ای خوش بر روی روحیه افراد مشاهده نمود، در سلامتکده مثلث سلامت با استفاده از رایحه درمانی زمینه بهبود بسیاری از بیماری ها را برای سلامت جویان فراهم نموده.

5. خوراک دیداری

خوراک دیداری نیز می تواند کمک شایانی در حفظ سلامت و همچنین درمان بیماری ها بنماید، از آن جمله می توان به تماشای  آسمان آبی در هوایی پاک، طلوع و غروب خورشید، ماه و ستارگان و کهکشان ها، دریا، جنگل و رودخانه ها و بیابان اشاره نمود، همچنین تماشای پرندگان زیبا در محیط طبیعت بسیار آرامبخش است و در سلامتکده مثلث سلامت امکان غذای دیداری برای سلامت جویان فراهم گردیده است.

6. خوراک جنسی

بدن انسان همانگونه که نیاز به خوراک های دهانی مثل هوا، آب و غذا دارد نیازمند خوراک جنسی اطفاء جنسی نیز هست و امتلاء جنسی می تواند اثرات زیانبار روحی و جسمی در برداشته باشد، لذا توصیه اکید طب اسلامی ایرانی به امر بسیار مهم ازدواج مجرد ها و بخصوص ازدواج جوانان است، این تغذیه و خوراک مهم از طریق مشروع، حلال و در چهارچوب خانواده تأمین گردد و در همین راستا برعکس بیمارستان های طب غربی که امروزه همانند یک زندان فرد بیمار را از خانواده جدا نموده و رنج دوری از عزیزان و همسر را به رنج بیماری ها می افزاید، در طرح سلامتکده مثلث سلامت، سلامت جویان اقامت خود را در بهترین شرایط از لحاظ تأمین خوراک های فوق الذکر در کنار خانواده و حداقل همسر خود می گذرانند.

7. خوراک اُنسی انسانی

در کنار دوستان و رفیقان و در جمع های صمیمانه بودن و لذت بردن از مصاحبت جمعی و انس گرفتن با اجتماع یکی از برکات مهم خداوند تعالی می باشد و انسان همیشه وابسته به جمع و اجتماع می باشد، لذا در دین مبین اسلام تاکید فراوانی بر افزایش ارتباطات با فامیل و دوستان و معاشرت های اجتماعی شده است و بطور بسیار مؤکد به مسئله صله رحم پرداخته شده است و با همین دیدگاه در سلامتکده مثلث سلامت سعی بسیار می شود تا همه عزیزان از خوراک اُنسی انسانی در جمع های صمیمانه بهره مند گردند.

ب) خوراک های روحی:

1. خوراک اُنسی الهی (عبادت و عشق معنوی)

نوع بشر به جز نیاز به خوراک اُنسی انسانی نیازمند خوراک اُنسی الهی نیز هست که این خوراک همان غذای روح یا عبادت است، که معنای بسیار وسیعی دارد ولی معنی حداقلی آن ارتباط خالصانه با معبود یکتا می باشد و در سلامتکده مثلث سلامت فضای معنوی لازم برای عبادت در نظر گرفته شده است.

2. خوراک پنداری

فکر انسان همیشه بزرگترین وجه ممیز او با سایر موجودات است و پندار نیک خمیر مایه انسانیت است، اینکه انسان همیشه نیاز دارد تا نسبت به همه عالم با دید و پندار مثبت بیاندیشد و برای دیگران دعای خیر بنماید یک نیاز روحی بسیار پاک و مقدس انسانی است که می تواند جامعه انسانی امروز را از شرّ خود خواهی ها و نفسانیت که سر منشاء تمام گرفتاری های جامعه ی بشری امروز است نجات دهد، انسانی که در سلامتکده مثلث سلامت فرا می گیرد و تمرین می کند که قبل از خود برای دیگران دعا کند و برای درمان آنان بکوشد دیگر برای رفاه خود حق همنوعان خود را زیر پا له نمی کند.

در واقع در تورهای مثلث سلامت که یک دوره کوتاه آموزش درمانی طب اسلامی ایرانی اجرا می شود یک جامعه کوچک متعالی و پاک به تمرین گذاشته می شود تا انشا... در جامعه بیرونی نیز به تدریج و بطور نسبی حیات طیبه ی قرآنی محقق شود تا بشر آمادگی لازم برای ظهور آخرین ذخیره الهی را پیدا کند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۷
زنبور عسلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی