ماه عسلی

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

دستور پخت شله زرد برای ماه مبارک رمضان

مواد لازم : برای چهار ظرف

 

برنج

2 لیوان

شکر

4 لیوان

گلاب

1 لیوان

کره

5 تا 6 قاشق سوپ‌خوری

خلال بادام

سه چهارم لیوان

زعفران و هل

به اندازه ی لازم

دارچین برای تزیین

به اندازه ی لازم

آب سرد

14تا 16 لیوان


طرز تهیه:

 


برنج را قبل از استفاده حتما خوب با آب گرم شستشو بدهید و چند بار آب آنرا خالی کنید، پس از آن روی آن آب گرم بریزید و برای چهار پنج ساعت بگذارید خیس بخورد.

 

آب برنج را خالی کنید بعد آنرا همراه 14 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید جوش بیاید، پس از جوش آمدن بلافاصله حرارت را کم کنید و بگذارید به آرامی بپزد. در صورتی که حرارت زیاد باشد برنج به ته قابلمه خواهد چسبید. کافی است برنج و آب به آرامی بجوشد. وسط‌ های کار کمی زعفران به برنج و آب بیفزاید تا همراه با مرحله آخر بجوشد. مقدار زعفران را خودتان تصمیم بگیرید کم کم بیفزاید و هم بزنید و بگذارید چند دقیقه‌ای بجوشد، اگر کم بود مقدار دیگری بیفزاید به صورتی که رنگ شله زرد (زرد) شود.

 

اگر احیانا در مدت طبخ آب برنج تمام شد مقداری آب گرم به آن اضافه کنید در این مدت تمام وقت آنرا زیر نظر داشته باشید و مدام بهم بزنید در غیر این صورت برنج به کف قابلمه خواهد چسبید، هرچه به آخر طبخ نزدیک تر بشوید امکان چسبیدن ته قابلمه بیشتر می‌شود در نتیجه در اواخر کار مدام شله زرد را هم بزنید کمی مانده به آخرهای کار وقتی تقریبا برنج‌ها خوب نرم و له شد شکر ، گلاب، هل و کره را به آن بیفزاید و هم بزنید معمولا نیازی به افزودن آب نیست چون مقدار آب داده شده کفایت می کند ولی برنج‌های گوناگون مقدار آب بیشتر یا کمتری نیاز دارند.

 

برای خلال بادام‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد، خلال بادام را بعضی در آخر طبخ شله زرد توی شله زرد می‌ریزند و بعضی زودتر دلیل این کار این است که بعضی دوست دارند خلال بادام سفت باشد و بعضی برعکس دوست دارند خلال بادام نرم باشد این بستگی به سلیقه خود شما دارد. اگر مطمئن نیستید می‌توانید خلال بادام را در ظرفی جداگانه بجوشانید و هنگامی که نرمی (سفتی) آن باب میل شما بود آنرا کنار بگذارید و در آخر طبخ شله زرد خلال بادام را به شله زرد بیفزاید و کمی هم بزنید و بگذارید چند دقیقه‌ای بجوشد.

 

دقت کنید وقتی شله زرد آماده است که زیاد شل نباشد وقتی آنرا در ظرف می‌ریزید نباید ولو شود و حالت آش داشته باشد البته دقت کنید شله زرد وقتی سرد شد هم مقداری سفت‌تر خواهد شد. ولی خوب وقتی تمام شد زیاد نباید شل باشد.

 

بعد از خاتمه کار شله زرد را در ظرف بریزید و با دارچین و خلال پسته آنرا تزئین کنید.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۰
زنبور عسلی

آرزویم با تو بودن با تو موندن است

حتی اگر فقط یک شب باشد

دوست دارم زمان در عشق تو بگذرد

دوست دارم با تو جان گیرم

با تو جان ببازم ، تو اجازه دادی عشقت را احساس کنم

تو به من دل سپردی من هم دلمو باختم

پس با تمام وجود می گویم تو را می پرستم !



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۴۹
زنبور عسلی

ماه مبارک آمد، ای دوستان بشارت
کز سوی دوست ما را هر دم رسد اشارت
آمد نوید رحمت، ای دل ز خواب برخیز
باشد که باقی عمر، جبران شود خسارت


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۲۰
زنبور عسلی